torsdag 18 september 2008

Väv kurs

Har fått brev från Vuxenskolan, på måndag börjar kursen i vävning. Nu skall jag få lära mig väva mattor. Jag skall väva mina egna vita mattor, till dom långa hallarna vi har. Ser väldigt mycket fram emot detta.

Har under sommaren samlat på mig lakan i massor, från auktioner och vänner. Nu skall dom äntligen komma till användning.

Det lär väl dröja innan jag kan presentera mattorna här på bloggen, för i kursen ingår även att sätta upp en vävstol, ställa in den och "starta igång". Återkommer med andra ord!

1 kommentar:

Anonym sa...

Å va kul att väva!! Jag vävde min första löpare när jag var ca 8 år, min momma lärde mej, jag har kvar den, och den är faktiskt riktigt fin.
Sen har de bara blivit en löpare till men desto fler mattor, jag älskar att väva mattor för de går mycket fortare än en duk, de liksom "tar" med när man väver dom. :-)
Jag har fått mommas 2 vävstolar, en mindre för dukar och sånt och en större, riktigt gammal, men jag har ju ingenstans att ha dom. Men i framtiden kanske de blir en stuga nånstans, där de får plats.
Och då anlitar jag dej att hjälpa mej sätta upp dom för jag minns inte hur man gjorde... :-)
Lycka till med vävningen och jag ser fram emot att se de nya mattorna sen.
Kram Marie

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...