fredag 5 juli 2019

Växtfärgning - förberedelse


Igår kväll förberedde jag för växtfärgningen i helgen. Körde ner kokkärl, ved, vatten osv. Ikväll skall vi "beta" garnet dvs behandla det med Alun för att färgen skall fästa bättre. Det är även förberett för utomhus fika, både lunch och middag.


Kvällen var ljuvligt vacker om än väldigt myggig. Så det blir att klia sig på nätterna. Men har ett tips, som jag provat en gång och tänker prova flera gånger. Vanligt ej receptbelagt allergimedicin, fungerade sist jag provade mot klådan. För mig som är enormt populär bland myggen är detta en räddning om det fungerar. Har bara testat en gång, men skall testa fler, för första gången fungerade det utmärkt.


Det blir flera kokkärl. Jag har ställt i ordning den som jag fått låna till detta tillfälle. Veden står förberedd och flera pinnar som vi sedan hänger garnhärvorna på för att dom skall torka.

Vi håller till vid Hårkans stand. Men det är ganska brant ner till Hårkan och ingen skulle orka hämta så mycket vatten från Hårkan som det behövs. Så istället har vi pumpat upp i en 1000-liters tank. Blir nog perfekt.

Andra mycket bra att ha saker är hinkar, baljor, ungstermometer, digitalvåg, diskborstar, diskmedel, svinto osv. Dessutom allt som behövs för utomhusmat och fika.



Vägbeskrivning förberedd för mina vänner :) Ser fram emot en toppenkulig helg!


Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...