onsdag 3 juli 2019

Till Dalarna i hjärtat av Sverige


I måndags träffades jag, sambon och bästa vännen på Frösön. Vi skulle ut och springa och sedan njuta av en hotellfrukost. Det gjorde vi och hade en superskönt morgon. Sambon och jag hade tagit ledigt för vi skulle sedan vidare på en liten tripp till Åre, trodde jag. Istället var det vännen och jag som åkte på en tripp, ca 35 mil söderut. Sambon skulle bli hemma som hästvakt. Jag blev med andra ord lurad och väldigt snällt kidnappad...


Ner mot Dalarna for vi, åt en pick-nick lunch vid en sjö i solskenet och hamnade senare på Backlunds Bed & Breakfast i Vikarbyn. Så skönt att fara mot lite varmare breddgrader. Väl framme åt vi en medhavd middag på vår lilla altan. Drack bubbel och hade det väldigt mysigt.

Kan varmt rekommendera Backlunds om man vill bo enkelt men mysigt. Det finns hotellrum i huvudbyggnaden, där även frukost serveras. Men vi var inbokade i en av dom små stugorna. Där hade man dusch och toalett i separat byggnad, där fanns även vedeldad balja utomhus och bastu i den byggnaden.

Mysigaste boendet var ändå det lilla hebret, på bilden nedan, men då får man inte vara rädd för lite mygg och drag. Men supergulligt.


Senare på kvällen var det inbokat en konsert i Dalhalla. Jättekul, för där har jag aldrig varit, men dit har jag alltid velat. Anläggningen tar strax under 6000 personer och organisationen är enorm. Så mycket folk och allt bara flyter på. Det är så enormt så det inte går att förstå förrän man är på plats och får uppleva det live.


Det var ingen slump att vännen bokat in oss där just denna kväll. Vi är båda stora beundrare av Peter Jöback. Som ikväll skulle vara på plats och underhålla oss. Det gjorde han med bravur, med sin enorma röst och sin skönhet.


Spöregn, utomhus, kallt, men ändå så himla bra. Vilken kväll!

Så lång dag, med så mycket intryck, bubbel och babbel. Somnade som en stock och sov så otroligt gott, i vår lilla stuga.

Det här var en födelsedagspresent i förskott från Malin och Anna. Anna kunde tyvärr inte närvara men hon var hela tiden med oss i tanken. Så otroligt stort tack till er båda. Ni är underbara!


Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...