onsdag 3 juli 2019

Nittsjö keramik

Ett litet experiment, men lyckas det så blir det fint

Under min tripp till Dalarna i början av veckan stannade vi till på Nittsjö Keramik. Tittade runt i fabriken och sedan gick vi på 2:a sorterings försäljningen.


Jag trodde Nittsjö gjorde tomtar, men se så fel jag hade, dom gör så himla mycket mer vackert. Kunde ha shoppat ihjäl mig men fick stoppa mig själv. Skåpen är ju redan fulla.


Personalen i fabriken berättar mer än gärna det dom jobbar med och visar då dom hinner..


Underbara serviser, skålar, fat, krukor, figurer, bunkar mm. Deras serie Clara Fina är helt underbar. Dom färgglada bunkarna, bilden längst ner, gör mig glad. Skålarna Parve och Grande är bara stor lycka.

Väl värt ett besök, en kort avstickare från väg 70, om du är minsta lilla intresserad av keramik. Även ett par loppisar på vägen och fikaförsäljning. Detta är även på vägen till Dalhalla.


Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...