lördag 11 augusti 2018

Från bi till burk



Idag har jag gjort något jag länge velat lära mig. 

Jag har varit med och slungat honung på Mellomgården i Husås. Det är en by bara någon kilometer från oss. Fågelvägen ännu närmare.



Berättade i våras att jag blivit  ”andelsägare” av ett bisamhälle. Nu i höst får jag ”vår” årsförbrukning av honung. Detta kan dock variera beroende av hur sommaren blir. Men i år verkar det ha varit ett bra år. Det blev väldigt mycket honung.  Har dock inget att jämföra med men kakorna var tjocka och tunga.

Tycker detta är fantastiskt roligt.



I mitt andelsägande ingick en ”kursdag” och den tog jag ut idag när det var dags att slunga honungen.

Otroligt roligt och lärorikt. Gott och kladdigt. Nu ska honungen stå i ca 1-2 veckor innan det tappas på burkar och jag kan få hem min del och börja mumsa.



Tänk er så närproducerat. Bina har gjort jobbet, men jag själv har varit delaktig i processen. Ska njuta extra mycket i vinter.

Har lärt mig så otroligt mycket idag. Varje burk har nu ett helt annat värde. Vilket hantverk.



Men nej, biodlare blir jag aldrig men absolut delaktig fler gånger.



Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...