fredag 8 maj 2009


Blev uppmanad av Karoleen att besvara lite frågor om min trädgård:

Hur ser din trädgård ut?
Det är ingen direkt trädgård utan istället en gårdplan med massor av gräsytor och grusad infart. Trädgården är omgärdad av vårat hus, vårat stall och våran stora vebod. Ut mot vägen har vi en gärdsgård, längst ena långsidan av gården har vi grannens grusade infartsväg (som vi döljer med en häck och björkar) och i övrigt är det hästhagar runt gården på utsidan av byggnaderna. Längst gårdkanterna har vi flera björkar, men även två häggar och en rönn. Från gården har vi utsikt över fjällvärlden, Åre och Oviksfjällen. Har trägårdsland med hallon, vinbär, krusbär, rabarber, kryddor och där brukar jag även så lite grönsaker så som sallad, rädisa, lök, ruccola, ärtor, morötter. Tre perenn rabatter, en av dem är supertidig med sina krokusar, snödroppar och andra vårblommor. Har flera syrener. Fikaplatser har vi två, en fast och en som är lättare att flytta runt möblerna på. En hängmatta hänger mellan två björkar, med utsikt över hagar och fjällen. Vi planterar mycket sommarblommor i krukor, urnor och trälådor inför sommaren.

Tycker du mest om blommor, träd eller gröna växter?
Jag blir lycklig av dom första vårblommorna, dom får mig att inspireras att fortsätta med resten av växtligheten. Likaså gillar jag att besöka växtvaruhuset och köpa dom blommor som skall planteras inför sommaren. Älskar häggen, när den blommar och rönnen när den bär bär. Så minst föredrar jag nog gröna växter i trädgården, gillar det som blommar.

Hur ser din drömträdgård ut?
Lite gräsmatta, har för mycket idag, mycket sten (plattor, grupper osv) och stenväxter, mycket gångar och mycket växter. Jag vill ha växter som blommar olika tider på sommaren, så det hela tiden finns något nytt att se fram emot. Vackra färger på hösten, skulle behöva komplettera med något som blir riktigt rött, saknar det på hösten.

Vad saknas i din trädgård?
Ett växthus och en bubbelpool. Fler växter som blommar på sensommaren. Lite mer höst, vinter belysning, men det håller vi på med.

Vad gillar du för färger i trädgården?
Vitt, gult och blått, inte rosa, på blommorna. På dukar, sitt dynor och annat vill jag ha vitt eller rött, så det matschar huset. I övrigt så naturligt som möjligt så som sten, rost, trä, inge plast eller keramik. Dvs gillar inte tomtar och troll!

Hoppas jag hjälper min hemliga vän lite i alla fall!

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...