torsdag 29 augusti 2019

Reko-ring Östersund



Har följt Reko-ring i Östersund via Facebook en längre tid. Men idag var det dags att hämta mina första beställningar.

Reko-ring ska fungera som en köp-och-sälj plattform mellan konsumenter och i första hand lokala och ekologiska producenter.

I Östersund fungerar det så att du gör din beställning några dagar innan via FB. Betalar via swich och får ett nummer hos varje producent.

Vid utlämningstidpunkten möter du upp producenterna, som samlas vid en tidpunkt på angiven plats. Köar och meddelar ditt nr, får dina varor och ett kvitto.

Utlämning på Stortorget i Östersund.

Idag var första gången för mig. Hade inte förstått hur stort intresset var. Det var ett 20-tal producenter och kö till alla. Fantastiskt!

Min första beställning bestod av flytande honung, stenugnsbakat bröd, kardemummabullar, Kombucha och blåbär.

Förutom mina små blyga inköp fanns det kött, korvar, saft, sylt, godis, grönsaker, fil, ost, ägg och massor med mera.

Jag är så imponerad av mathantverket i Jämtland.

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...