fredag 12 april 2019

Växtfärgning

Växtfärgat garn från tidigare kurs
Igår kväll började jag en kurs i Växtfärgning hos Vuxenskolan. Vid tre tillfällen skall vi lära oss denna gamla konst. Mitt mål med kursen är att få lite färgprover från olika växter men också att få till så mycket av några nyanser så jag kan väva mig en pläd.


Vi har två "kontorsträffar" och sedan har vi en långhelg tillsammans då vi kommer att färga ute i det fria, i juli. Hoppas på bra väder då vi skall stå vid en älv och elda i vedeldade tvättgrytor. För mig är detta helt nytt och jag var nog den enda på kursen som inte hade någon som helst tidigare erfarenhet. Så jag hänger väl på gänget...



Vi bestämde igår att vi skall hålla oss till lökskal, både gul och röd, björkblad, nån skalbagge som gav rött. Någon till färg som jag inte minns bestämde vi ockås. Man kunde även använda kottar, svampar, maskros och lav.

Vi bestämde om vi skall ha 1-, 2-, eller 3-trådigt garn. Någon ville färga ett tyg och det skulle också gå bra.


Igår var det mycket nytt för mig. Vi skall bl a beta garnet. För mig är beta något som djur gör, men nu skall jag få lära mig något nytt om beta. Sedan skall vi göra dockor och det är inte helt vanliga dockor. Det är också viktigt vilka kärl man använder. Men jag får helt enkelt återkomma när jag lärt mig lite mer.

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...