fredag 25 mars 2016

Marrakech - Medinan - Shopping


Under min semester i Marrakech bodde vi innanför murarna, inne i Medinan, ca 300 m från alla små gränder med shopping, som en labyrint. Den labyrintiska gamla staden är uppsatt på Unescos världsarvslista. Alla sa att vi förr eller senare skulle gå vilse och behöva be om hjälp med att hitta tillbaka eller dit vi skulle. Men ack se där hade dom fel, vi klarade oss galant.

I Marocko bor det ca 3 milj människor och av dessa bor 1 milj i Marrakech. Det är ett myller utan dess like.

Vi bodde alldeles i närheten av Koutoubiamosken, ca 70 meter hög, och promenadavstånd till det stora torget Djemaa el Fna. På torget var det liv och rörelse båda dag som kväll. Med min skräck för ormar så avstod jag torget så gott det nu gick, det var ju ändå centrum för Marrakech. På torget hade dom skallerormar som visades upp för besökare/turister till flöjtspel och andra tjutande instrument. Vidrigt!


Första gången jag gick in i detta myller av människor, gränder, försäljning, fick jag en liten chock. Hade föreställt mig hur det kunde vara och det var ungefär x 10 värre. Det är enormt, med uppdelade kvarter för lampor, keramik, vävar, metall osv. Vissa kvarter är skitigare än andra och det är också här du kan köpa billigt. Vill du köpa renare saker så kostar det också mera. Bara att välja.

Människorna ser fattiga ut, har dåliga tänder, är halta och lytta. Men ändå får jag en känsla av att dom är trevliga och hjälpsamma.


Förutom det stora torget Djemaa el Fna kan man mitt i gångarnas myller hitta lite mindre torg. Lite lugnare och lite mer folk från landsbygden som kommer in och säljer det dom gjort själva. På stora torget är det mycket försäljning av tex färskpressad juice och mat. Speciellt på kvällarna blir det mycket dans och musik med matserveringar som jippo nr 1, medan dom mindre torgen stänger tidigare. Gränderna blir väldigt ödsliga och annorlunda efter stängningsdags.


Man kan hitta allt att handla, men det jag gillade var framförallt keramiken, färgglad, tyger, färgglatt, kryddor, nötter, dadlar, fikon osv. Massor med vackra lampor, lyktor ljusstakar. Tvålpumpar med vacker metall utsmyckning. Skinväskor, bälten, sittpuffar, tofflor, sandaler. Sommarväskor typ standväskor. Stickade mössor. Mattor.


Mat serveras i alla dess former inne i gränderna. Det är synd att man är lite försiktig och inte vågar äta vad som helst för mycket ser gott ut och doftar underbart. Kryddor och nötter vågar man troligtvis köpa men även där går det att välja ut en säljare med lite renare förhållanden än andra.


Färgprakten i Marrakech är enorm och oavsett om man gillar färg eller inte så går det inte att sluta beundra.

Nästa gång vill jag köpa med mig en lampa hem. Men den tar mycket plats i baggaget och det kräver planering. Elen måste dessutom bytas ut när man kommer hem.


I butiker med rena ytor, luftkonditionering, bra belysning blev priserna oftast högre och fasta. Här gick det inte att pruta. Som omväxling kunde detta kännas väldigt skönt mot damm, mörker och stampade jordgolv.


Vissa säljare hade inte stånd utan hängde upp sina alster på väggarna, andra hade "små hål i väggen". Så det fanns verkligen alla varianter.

Vi fick lite tips på hotellet innan vi begav oss ut i gränderna, följande kan jag verkligen rekomendera:
- Gå tidigt på morgonen om möjligt, inte lika varm och säljarna är lite lugnare, även lite mindre med folk.
- Bär solglasögon så dom inte ser vad du tittar på.
- Fråga inte om pris om du inte bestämt dig för att du vill ha varan. Det är svårt att komma loss, när du väl visat intresse.
- Pruta med ett leende och med glimten i ögat så kan du göra riktiga fynd.

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...