fredag 25 mars 2016

Marrakech - Mat och restauranger

Vi bokade alla restauranger i förväg, kändes konstigt och annorlunda, men praktiskt insåg vi när vi väl var på plats. Vi gick aldrig ut på kvällen för att leta oss en restaurang utan hade planerat vart vi skulle gå. Restaurangerna är ganska osynliga, döljer sig bakom stora vackra dörrar i murar. Så det är inte så lätt att bara strosa omkring och hitta sig ett matställe.

Beldi Country Club hade vi en dag bokat lunch och solstolar vid poolen. För 370 dh fick vi tre rätters lunch i olivlunden, handdukar och en egen solstol vid den svarta poolen. Det var underbart att komma in i denna härliga oas, efter en förmiddag i gränderna i Medinan. Skulle absolut kunna tänka mig att åka tillbaka hit.

På Bendi ställer även lokala hantverkare ut sina alster och visar upp hur dom arbetar. Så förutom sol, bad och mat finns det lite mer att göra för den hantverksintresserade.

Man kan tex gå in i krukmakeriet och se hur dom gör med  den röda leran. Hur matt tillverkarna gör när dom fransar mattor eller vävarna väver vävar. Shopping i jättefräscha lokaler.

Från vår Riad tog det en halvtimme med taxi och det kostade ca 100 dh för tre personer i en taxi t/r. Samma chafför kom tillbaka och hämtade oss vid ett bestämt klockslag och fick betalt vid hemkosten.

En av middagarna åt vi på Nomad. Svårt att hitta dit men värt letandet. Smakfullt och modern inredning. Från stora torget går man mot det lilla torget, minns inte namnet, och sedan är det en liten gränd och en liten dörr. Hur svårt kan det vara... Det här var faktiskt den enda gången som vi kände oss lite lite lite vilse i labyrinten av kvarter. Men vi hittade till slut.

Vi fick plats på takterassen på våning tre. Utsikten är magnifik, åt ena hållet Atlasbergen och åt andra hållet den 70 meter höga Koutoubiamosken.

Atlasbergen är något jag verkligen vill besöka nästa gång jag åker till Marocko.

Underbar mat, och bra service. För 900 dh åt tre personer tre rätters middag inkl en flaska rött vin.

En favorit!

Lunch på Cozy bar. Även denna restaurang i tre våningar med takterass. Ett måste om man vill se storkarna i Marrakech. Muren med storkar går alldeles utanför deras takterrass.

Underbar inredning inomhus med lyxiga toaletter och en härlig bar. Nästa gång blir det helt klart middag istället för lunch. Tror det är en härlig miljö att äta middag i.

Men framför allt ett skönt ställe att hänga på vid den varmaste tiden på dagen och ta en drink eller sallad på terassen under seglet. Speciellt som brake vid shopping då den ligger mitt i shoppingstråket.

Även här en underbar utsikt.

Middag på Le Foundouk.

Svårt att hitta. Boka i förväg och be dom komma och möta upp vid parkeringen som taxin kör till. En liten svartklädd man, med lykta i handen (om det är mörkt) kommer och möter upp och visar vägen. Han följer även med till parkeringen om så önskas vid hemgång. Bara det var en underbart trevlig upplevelse.

Bakom den enorma porten in till Le Foundouk öppnar sig en imponerande miljö. En finare restaurang där vi tog en drink innan maten i baren på nedervåningen. Med en enorm ljuskrona i taket som täcker över två våningar av restaurangen. Levande ljus och högt i tak.

Ca 1000 dh för tre personer för tre rätters, 1 flaska rött vin och en varsin drink innan maten.

I vanliga fall finns en takterrass som tyvärr var stängd denna gång. Vill absolut tillbaka hit igen.

Tyvärr är rökning tillåten på restauranger i Marrakech och detta är vi ju lite bortskämda med att slippa. Så inomhus som vi satt blev lite otrevligt.

Mycket av den Marrokanska maten serveras i deras teriner, motsvarar våra grytor. Teriner har ett toppigt lock som ställs fram på bordet. Det blir långkok och all mat var himmelskt god, även om den inte alltid såg så god ut.

Vi längtade efter grönsaker, vanlig sallad, tomater och avokado. Sista lunchen åt vi på hotellet och vi beställde då en sallad och fick välja alla ingredienser helt enligt eget önskemål.