fredag 25 december 2009

Juldukningen blev i år röd och vit, med en grånad plancka mitt på (jag hade Ernstat till det, enligt dom andra), med silvriga stjärnor och levande ljus i små "skålar". Dom vackra glasen från Storsjöhyttan i Östersund, som jag bara älskar, till både vardag och fest.

Ser ni dom små röda "svamparna" på den grånade brädan, det är salt- och pepparströare, inköpta på Agdas café i Mattmar. Handgjorda snöbollsljus.

Stående- eller gåendebord blev det hos oss i år då vi var så många som skulle få plats. Ståendebord heter det i Finland och gåendebord här i Sverige, tror jag. Hos oss blev det väldigt internationellt julbord i år, jag bidrog med finska rätter, L:s familje med tyska rätter och så hade vi besök från Norge som hade med sig lite norskt och utöver det det traditionella svenska och snapsen var specialbeställd från Danmark. Blandningen blev delikat.

Tomten kom, fast alla barnen är stora. En tysk tomte från Norge, kul var det och även jag hade varit snäll i år, igen.

Det finns endast ett problem, julafton borde ha fler timmar, det roliga tar slut för fort...

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...