lördag 7 november 2009

Kurs

I helgen går jag kurs i konsten att trycka på fällar, en mycke gammal tradition. Vi använder vanlig textilfärg från Panduro Hobby. Som sedan härdar i ca en vecka och håller lång lång tid. Våran lärare är Britt från Norge, där traditionen att trycka på fällar är ännu "större".

Valde att fylla en hel fäll med tryck, tätt tätt. Började med att markera ut en mittlinje och trycka längst den. Dom flesta plädar börjar med en till tre ramar runt och sedan går man mot mitten och jag skall prova även det. Men började med detta.

Årgång och signatur är tydligen vanligt. Jag avstod från signaturen men satte dit årgången i ett hörn där det kändes lämpligt.

Fortsatte sedan med sittlappar, två stycken. Att välja tryckblock bland Britts 100 tals är inte det lättaste. Antingen lägger man ut tryckblocken på fällen eller så trycker man upp flera på papper och laddar upp på fällen för att se hur det blir.

Färdigt resultat får ni se inom kort.

Jag har tryckt på våra egna fällar från våra egna får. Ännu stoltare blir man då över resultatet.

1 kommentar:

Bergagårdens Lina sa...

Oj så läckert det blev! Så skulle jag vilja göra med våra fårfällar också!

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...