torsdag 16 juli 2009

Likt vårt...

men ändå inte. Storstugan på Strömsunds hembygdsgård är så lik våran i sin planlösning, en riktigt väl bevarad Jämtlandslänga.

Det är lika trevligt varje gång man får komma in i den och idag hade jag tur, när jag hade vägarna förbi. Idag hade jag dessutom stortur, för inne i stugan var det besök av barnbarnet till henne som beslöt att flytta storstugan till hembygdsgården och hon var pratglad (eller rättare sagt berättarglad). Ensam var jag också, så jag fick ha all tid i världen när damen kom igång.

Storstugan uppfördes 1837 och flyttades till Strömsunds bygdegård 1957 från Vedjeön.

Mycket detaljer är bevarade och det är en fröjd att studera lister, krokar, målningar, tapeter mm.


Har ju semester så då har man lite tid för sådant.

När sambon är hemifrån dansar råttan på bordet. Körde L till Strömsund idag, för han skulle fiska så då hade jag möjlighet att titta in på hempan. Där var det bl a slöjdmässa och auktion. Så nog fördrev man tiden.

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...