söndag 18 september 2022

Äppelmust



Våra äppelträd gav väldigt mycket äpplen i år. Dom röda var lite angripna av rönnbärslarven. Vilket tydligen är vanligt ett år då det inte är några rönnbär. Men dom har jag rensat noga och gjort äppelmos på istället.



Men våra gröna/ljusa var fina och många.



Plockade ihop 50 kg och for till Borgsjö och mustade.



Hade gjort en miss i min tidsbokning och fick ett sånt fint bemötande ändå. Fick ju en förmån och fick titta in i musteriet. Följa alla moment, steg för steg. Jätteroligt, men självklart ska jag skärpa mig till nästa år och läsa instruktionerna noggrannare.



In på rullband i backar om ca 5 kg i varje.

Sedan hälls dom ner i en press/rivare.



Moset läggs sedan i formar, med silduk runt och därefter pressas saften ur. Resterna går till djurfoder. Det gillar jag :)



Saften/musten hettas upp för att få en längre hållbarhet. Därefter ner i "påsarna" om 3 liter. Där behöver dom svalna lite och sedan ner i förpackningarna.



10 dunkar med 3 liter i varje. 1 års hållbarhet på oöppnad förpackning.




Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...