tisdag 15 september 2020

Tips! Klippa matt trasor



Nu ska jag försöka förklara något som för mig blev helt revolutionerande i matt trasklippandet.

Vik ett lakan enligt bifogade bilder dvs vik inte helt dubbelt, utan lämna den bredaste kortsidan längst ut, vik dubbelt, men ta inte den andra kortsidan ända ut till den första kortsidan. Vik dubbelt ännu en gång men inte hela vägen till den andra kortsidan. Vi dubbelt ännu en gång, vik ända fram till den föregående kanten.

Svårt att förklara men kolla bilderna ovan och nedan.



Sedan ska man klippa eller som jag gjort, skurit med maskin. Den första klipper jag så den passerar samltiga vikningar, men inte hela vägen ut. Nästa klipper jag så den passerar den första kanterna, där det ligger mest tyg.

Sedan blir det varannan hela vägen.



Sedan viker jag ner alla flärpar/allt tyg. Sedan klipper jag den kortaste hela vägen ända ut. Endast på det understa tygstycket På samtliga.





Nedan bild skulle ligga lite längre upp. För innan jag klipper hela vägen, river jag lätt sönder fållan.



Sedan är det bara att nysta en lång matt trasa utan skarvar. Det är sedan upp till var och en hur man vill göra med den biten som syns i bilden ovan. Jag klipper av medans jag väver, klipper lite mjukare hörn och lägger omlott.

Hoppas ni får glädje av detta tips :)



Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...