tisdag 5 mars 2019

Semla - dagen till ära


En semla eller ett par per år. Vi tjuvstartade med hembakade semlor i helgen (eftersom sambon inte är hemma dagen till ära). Hembakt bulle, grädde och hemgjord mandelmassa. Mandelmassan skall vara blandad i grädden, då blir det som godast, inte lagd på bullen som en hög.

Kärt barn har många namn. Semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg. Hos oss heter det kort och gott Semla.

Bullen är associerad med fastlagen före påskfastan.

Jag föredrar vaniljkräm i bullen om jag inte får hemmagjord mandelmassa. Tänk att jag inte alls gillar mandelmassa som köps i affären, men älskar den hemgjorda. Så konstigt eller kanske inte?!

I Sverige äter vi årligen ca 40 miljoner semlor. Jag bidrar till ca 2-3 av dem, men av mina är max 1 köpt och resten hemgjorda. Så frågan är om mina 2-3 räknas med i den statistiken?

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...