torsdag 13 september 2018

Italien - en aktiv semester

Jag på min super-duper-bike
Vi han med två roliga och nya aktiviteter under vår vistelse i Italien, norra delen av Gardasjön. Vi skulle cykla uppför ett berg på 900 möh och vi skulle klättra upp för ett berg som var 400 möh. Helt omöjligt kändes båda, innan, men båda aktiviteterna är genomförda.

Vi hyrde El Mountainbikes, för mig en pensionärsvarning innan, men nu är jag helt omvänd. Så kul, vi började i byn Torbole, cyklade via strandprovmenaden bla via den vackra byn Riva del Garda. Forsatte sedan en bit söder ut längst den östra delen av Gardasjön innan vi vek av uppåt bergen.


Högre och högre upp, blandat med asfalt, grus, sten gräs osv. Elcykeln var helt perfekt, den manglade varenda sten. Jag fick jobba, få upp flåset men även om lutningen stundtals var enorm var benen hela tiden fräsha. 4 elväxlar fanns på cykeln Eco, Tour, MTB och Turbo. I byn provade vi Eco, i skogen Tour, branta partier MTB och när det var riktigt häftigt upp satte vi in Turbon.


Utsikten från toppen, enorm!

Måste säga att nervägen var värre, det gällde att ligga på bromsen fullständigt utan att få sladd. Full fokus och mycket smidig och mjuk i kroppen. Vilken underbar träning. Uppför fick jag mot slutet ont i baken och nerför domnade fingrarna bort. Men jag skulle absolut göra om detta.



Via Ferrata - 400 möh - bergssklättring samma spår som gubbarna under 2:a världskriget.


Upp dit skulle vi...

Med vajer och hakar tog vi oss fram där jag aldrig skulle tro mig själv ta mig fram. Här behövdes lite styrka, smidighet och massor med mod. Sån adrenalinkick.



Jag är inte höjdrädd och det tackar jag gudarna för idag.




Med oss, både på cykel och klättring, var Italienska guider från MMove. Duktiga och trevlig killar.


Målet blev en öl i gräset vid Castello di Arco, på väg ner genom skogen, dvs vi tog inte samma väg ner.


Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...