tisdag 6 mars 2018

New York - restauranger

La Esquina "Corner"

114 Kenmare St, i SoHO. Mellan Lafayette St och Cleveland Pl.

Här blir man överraskad. Du blir inte insläppt förrän du har ditt bord bokat. Stå snällt och vänta på gatuplan, utanför eller i trängsel i något som mest liknar en "korvkiosk". Boka bord i förväg!

Du blir sedan lotsad genom en "lönndörr", en trappa ner, genom köket, till en bar. Ta en drink innan du blir visad till ditt bord.

En avslappnad miljö med mycket trevlig personal.



Grym mexikansk mat. Smaker man länge kommer minnas. Gick på servitrisens rekommendationer och tog in flera små rätter istället för förrätt, varmrätt och efterrätt. Så nöjd med allt.


Majskolven är väldigt omtyckt. Första intrycket inte så lovande, blek, men välkryddad och supergod. Höll mig i övrigt till tonfisk och var lyrisk.


Hit kommer jag absolut att återkomma!

Corner finns på flera ställen bl a i Williamsburg, men vet inte om dom har samma "källarkonsept" men har garanterat samma maträtter och langar säkert lika fishtacos genom luckan på övervåningen.


Dalicatessen

54 Prince St, på gränsen mellan Nolita och Soho, ett stenkast från Broadway.

Ätit mitt livs godaste pommes här, med tryffelolja. Jummie! I övrigt åt vi mackor och alla varianter var väldigt goda.

Perfekt stopp mitt i all shopping, ligger liksom mitt i och man hamnar lätt här om och om igen. "Alla vägar leder till Delicatessen".

En lite finare restaurang, fin men blir lätt lite kall och stel. Servitrisen var jättejobbig, vi fick aldrig sitta ifred, hon var på oss hela tiden om mer beställning.




P.J Clarke´s



915 3rd Ave At 55 th Street, mellan Upper East Side och Diamond District.

Vi gick hit för att få en klassisk burgare, rutiga dukar och en god öl. Ryktet säger att det är bästa burgaren i NYC.

Burgaren var god, men så länge man serverar en burgare med vanligt torrt/trist hamburgerbröd, så blir det för mig inte den "bästa" burgaren, måste finnas bättre burgare i NYC. Jag söker vidare.

Men många plus till han som serverade oss. Han gjorde hela kvällen.

P.J. Clarkes finns på flera platser på Manhattan.


Building on Bond




112 Bond st, Brooklyn

En bättre, och mysig, kvarterskrog som vi hittade i jakten på en annan restaurang som var stängd.

Skulle aldrig åka ut till Brooklyn för att gå på denna, men skulle jag bo i kvarteret skulle jag inte tveka att gå hit ibland.

Även detta hamburgerbröd lämnade jag åt sidan och kan leva utan. Men i övrigt var den friterade kycklingburgaren med coleslow mycket god.






Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...