måndag 13 november 2017

Baka tunnbröd



Baka tunnbröd gör jag lite då och då med min vän M. Vi bakar då tillsammans i en hyrd lokal med elektrisk ugn.

När jag nu fick frågan om jag ville följa med till grannens barndomshem, där det fanns vedeldad bakugn. Var jag snabb att tacka ja. Händer så sällan att jag får chansen att baka i vedeldad ugn. Himla trivsamt.


Ovan gör vi dom första ämnena.

Vi gjorde en liten stöpa (deg) för ingen av oss ville stå i bakstugan hela dagen.



En nykavlad kaka ligger på baksterfjäla och väntar på gräddning.

Nedan, ämnen som jäser.
 



Fick med mig sambon som helst gräddade.




Ca 70 färdiga kakor. Julen är räddad.


Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...