söndag 25 december 2016

Vävning - plädar


Veckan före jul fick vi tillbaka våra plädar från beredningen på väveriet i Bollnäs.

Den röda vävde jag sent hösten 2015 och den grå tidigt hösten 2016. Eftersom vi är många som väver i samma vävstol får man vänta tills alla 8-10 vävt klart innan man kan plocka ur plädarna.

Samma gäller när vi sätter upp plädar 8-10 personer skall komma överens om färger och nyanser.

Fantastiskt kul att väva plädar även om väntan är lång. 

Den röda ska jag behålla. Alla grå jag gjort, 4 st, har jag givit bort. Nästa pläd som jag gör vill jag ska bli en ljusgrå eller vit och den vill jag behålla själv. om två år kanske jag har en egen pläd.

Den grå ovan skall min syster få.

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...