tisdag 1 september 2015

Stadsvandring

Igår gick jag en stadsvandring i Östersund med guide. Hur ofta gör man detta på hemmaplan.
Så intressant och lärorikt. Man gav sig tid att titta på fasader och annat som man aldrig gör annars. Husen längst Storgatan (den gatan där jag jobbar) är mycket gamla och vackra och vissa riktigt välbevarade.
 
 


Rundturen började med ett besök i Rådhuset. Vilket jag aldrig besökt tidigare. Pampigt tycker vissa, men inte en byggnad i min smak. Men visst pryder det sin plats och imponerad är jag över dom som byggt det. Tror det var ca 1812.
 


Staden grundades i slutet av 1700-talet (1768). Främst för att kontrollera handeln med bl a Norge. Frösön fanns som "stad" men var besvärligt att ta sig till då det var en ö.

Staden skulle beläggas öster om sundet på fastlandet = Östersund.
 


Grundare av staden var Kung Gustav III.

Från mitt jobb tittar jag ut över Törnstens gränd och går man ut på Törnstens gränd och tittar uppåt ser man gamla kyrkan och tittar man neråt ser man Storsjön. Johan Törnsten, son till prosten, fick av Kungen i uppdrag att anlägga staden.

Törnsten efterträddes av Samuel Perman som också har en gata uppkallad efter sig.

Det dröjde dock tills järnvägen byggdes innan Östersund blev en riktig stad, ca 100 år efter (1879).
 
 
Inne på denna gård föddes Axel Karlsson 1889, skapare av Karlssons klister. Axel är också uppfinnare av flytspackel.

Smörgåstårtan "uppfanns" av Gunnar Sjödahl 1965 och lanserades på Wedemarks konditori i Östersund. Korsningen Prästgatan och Törnstens gränd.

Även Jamaica tårtan, från Östersund???

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...