söndag 4 januari 2015

Projekt stege


Tror jag berättade för ett tag sedan att jag var ute i grannarnas gamla lador och letade störar dvs gamla herseråer (osäker på stavningen, men stavar som dom uttalar det).

Hittade vad jag letade efter. Det blev en stege (en schäga som dom säger i Jämtland) för dekorering, inte för att klättra på, inomhus.


Sågade till fem trappsteg. Placerade ut dom där jag ville ha dom och gjorde markeringar.


Borrade hål för plugg i sidostyckena.


Borrade även hål i trappstegen, för att fästa i sidostyckena där pluggarna satt. Lite trälim för säkerhets skull.

Återbruk på hög nivå. 

Gamla stenrösen har massor med störar liggande. Men har dom legat oskyddade i alla år så är dom ganska säkert förstörda. Men några förfäder har varit noggrannare och lagt dom med tak över sig och då går det att finna i gott skick.


Har ytterligare en stör kvar. Den skall jag använda till något helt annat. Även det inomhus.

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...