torsdag 28 oktober 2010

JANTELAGEN - Ny version

Var idag på en föreläsning med Eila Nilsson, hon förlorade synen när hon var 23 år. Har därefter ändå klarat livets olika utmaningar och förutom det försöker hon hjälpa andra att förstå och se möjligheter, istället för hinder.

Hon presenterade den nya versionen av Jantelagen:
Jag vet att jag är någon.
Jag vet att jag är lika god som alla andra, och jag vet att alla andra är lika god som mig.
Jag vet att jag är lika klok som alla andra, ibland klokare.
När jag vet att jag gör mitt bästa kan jag uppskatta det som är bättre.
Ibland vet jag mer än andra.
Jag är inte förmer än andra, men jag är enastående som alla andra.
Jag duger till mycket.
Jag kan skratta åt mig själv och åt min värld. Det gör mig fri.
Jag vet att många bryr sig om mig.
Jag vet att jag kan lära andra en hel del, och att jag har en hel del att lära av andra.
Varför? För att jag är någon, En som behövs!

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...