tisdag 14 oktober 2008

Vävning


Nu har jag varit tre gånger på vävkursen. Vi håller fortfarande på att trär "tråd". Tråd säger jag, för jag minns inte vad alla begrepp heter. Men metervis med tråd har vi rullat och knutit och trätt. Vi är fyra nya som skall få igång en varsin vävstol, så det innebär att detta förarbete kommer att ta tid. Vi håller fortfarande på med den första vävstolen och man behöver vara 2-4 stycken för att sätta upp en vävstol.

Vi får väl se vad som händer framöver, när sätter vi igång med vävningen?!

1 kommentar:

Anita J sa...

Hejsan
Det tar tid med solvning och allt vad det heter. Ska sätta upp min vävstol när jag flyttat till större... vet inte om jag kommer ihåg något men jag har ju pärmar någonstans att titta i. Har fortfarande en ripsmatta ofållad sen jag gick vävkurs för 20 år sedan... Blir så när man inte riktigt har kläm på hur man ska fålla så det håller... kanske är dags för det nu när den "legat till sig" så länge. Ha de bra!

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...