onsdag 8 maj 2019

"Min höna"



Tänkte hämta mina första ägg för säsongen hos Mellestgården i Husås dvs i grannbyn. "Ägg på rot" kallas det men jag vill säga att jag hämtar ungefär det en höna producerar på en "sommarsäsong". Jag hämtar dock lite åt gången, ca 1 gång i veckan eller med 10 dagars mellanrum. Lite olika. Fantastisk möjlighet när man inte vill ha höns själv men ändå vill ha ägg från frigående höns och lokalt.

Visste ni detta:

Johan tvättar inte äggen, av två skäl: äggen har en hinna på sig som skyddar mot bakterier. Om man tvättar dem så försvinner hinnan. Men man får inte heller som småskalig... äggproducent tvätta äggen, för att det är ett sorts äggmonopol i Sverige. Bara de ”riktiga” producenterna får sälja tvättade ägg. Kanske är det av samma anledning, att äggen måste hanteras renligare om de tvättas?

Inga kommentarer:

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...