måndag 15 september 2008

Höst...

Har "pallat" äpplen hos grannen och gjort mig några kransar. Först tänkte jag mig en krans av rönnbär, men när jag såg vad lite rönnbär vi hade i vårat träd, ville jag låta dem vara kvar.

Hur är det man säger, mycket bär, mycke snö eller var det tvärt om. Inga bär mycket snö, då trädet inte orkar bära bördan två gånger. Gott om bär, då blir det en stäng vinter.

Men alla andra säger att det är mycket rönnbär i år, men inte i vårat träd. Lokalt blir det då mycket snö på våran gård?! Eller lite...

2 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Underbar krans du gjort, tycker det är såå fint med äppelkransar :)

kram!

Anonym sa...

De jag har lärt mej är att rönnen bär bara bördan en gång, och blir de lite snö så blir de kallt, bra för alla fåglarna då att de finns mycket rönnbär.
Och jag tycker de är fullt med rönnbär överallt, så de blir nog massor med snö hos er då....väldigt lokalt..*S*
/Marie

Trångåsen

I helgen gjorde vi en utflykt till Trångåsen, när vi ändå var i Strömsund. En gård från 1839-talet som blivit varsamt restaurerad i samarbet...